WARIACJE NT. KRZESIMIRA DĘBSKIEGO

Zamówiony u Krzesimira Dębskiego utwór na orkiestrę symfoniczną ma charakter edukacyjny, co znakomicie wpisuje się w realizowany wspólnie z Instytutem Muzyki i Tańca projekt filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!

Kompozytor o utworze:

„Napisałem wariacje na swój własny temat, co zdarzało się często pewnym siebie kompozytorom, ale jest to raczej sytuacja jak z filmu – temat napisał mój osobisty Mr. Hyde, a wariacje jeszcze bardziej oddany mi mój Dr. Jeckyll. Bezpośrednim zaczynem pomysłu na ten utwór było jednak zamówienie kompozytorskie Filharmonii Lubelskiej na utwór edukacyjny dla młodzieży; coś na wzór Young Person's Guide to the Orchestra znany też pod nazwą Variations and Fugue on Theme of H. Percell Benjamina Brittena.

Oczywiście zmierzenie się z tak wielkim wezwaniem było możliwe tylko w sytuacji unikania podobieństw do pierwowzoru. Ilość zdarzeń muzycznych nawiązuje do szybkości przepływu informacji współczesnego świata. Szybki montaż epizodów muzycznych nawiązuje do tempa montażu filmowo-telewizyjnego, a zestawiony bywa z efektami "zawieszenia się komputera czy CD-playera" lub powtarzanymi transowo motywami – hasłami. Pojawiają się też asocjacje z muzyką renensansową i szkół burgundzkich. Całość kończy kulminacja polistylistyczna i polirytmiczna. Orkiestra podzielona jest na dwie części. Każda gra w innym metrum. Dyrygent wskazuje każdą ręką inny puls. Całe szczęście, że lewą na 3, a prawą tylko na 4, co powinno być dość łatwe!"



LEOPOLDINUM ADAMA SZTABY

Utwór ma zadanie pokazać bogactwo brzmieniowe orkiestry symfonicznej. Poza tradycyjnymi technikami kompozytorskimi pojawią się w nim również te stosowane w muzyce XX w. i tworzonej obecnie. Celem utworu jest jak najszersze spojrzenie na poszczególne grupy instrumentalne i ich możliwości oraz zburzenie niektórych stereotypów (np. pokazanie smyczków jako instrumentów perkusyjnych czy instrumentów dętych blaszanych w subtelnym ujęciu).



ADAM SZTABA O MUZYCE - POLONEZ WOJCIECHA KILARA

To prosty i przyjemny przewodniku po technicznej stronie muzyki na przykładzie znanego ze studniówek „Poloneza". Adam Sztaba wraz z Sinfonia Varsovia na przykładzie „Poloneza" Wojciecha Kilara z suity orkiestrowej do filmu „Pan Tadeusz” postanowili opowiedzieć coś więcej o muzyce. My zaś w Studiu Koncertowym Polskiego Radia postanowiliśmy to dla Was nagrać. Efekty dziś możecie obejrzeć poniżej. Posłuchajcie, dlaczego ten utwór stał się tak popularny w tym ważnym dla wszystkim maturzystów dniu i z jakich elementów muzycznych się składa.

Zrealizowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

© Instytut Muzyki i Tańca, Polskie Radio, Warszawa 2017

Uszy do góry!

www.orkiestrownik.pl



CO SŁYCHAĆ W „RIFFENUTO”?

Czy muzyka symfoniczna może imitować funkowe rytmy i brzmienie rockowych gitar? Czym się różni dyrygowanie tradycyjne od swobodnego? Jak brzmi glissando puzonów, a jak harfy? Czym jest frullato i czy krowi dzwonek może zagrać w orkiestrze?

W brawurowym utworze „Riffenuto” Adam Sztaba opowiada o ciekawostkach muzyki symfonicznej, sposobach gry na instrumentach i tajemnicach technik kompozytorskich. Zapraszamy serdecznie!

Film jest częścią Orkiestrownika, nowoczesnego, bezpłatnego przewodnika po muzyce klasycznej w formie aplikacji mobilnej. Krok po kroku wprowadza on w świat orkiestry, pokazując instrumentarium, muzyków, dyrygenta, próbę i koncert. Wszystko w formie unikatowej aplikacji multimedialnej dostępnej na www.orkiestrownik.pl

Zrealizowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego © Instytut Muzyki i Tańca, Polskie Radio, Warszawa 2017

Orkiestrownik – Uszy do góry!

www.orkiestrownik.pl

drukuj
[^]