Najsłynniejsi polscy wioliści - miniatura

Najsłynniejsi polscy wioliści

Włosi od zawsze w literaturze muzyczni przedstawiani byli jako najbardziej ukrzypcowiony naród. Ich hegemonię ukoronowała postać legendarnego wirtuoza Niccolò Paganiniego, ale o prymat w skrzypcowym wykonawstwie XIX w. rywalizowali z nim tylko Polacy: Karol Lipiński (1790-1861) i jego wielki następca Henryk Wieniawski (1835-1880). Był jeszcze trzeci wybitny polski skrzypek, o którym najmniej wiemy: uczeń Paganiniego, prawdziwie cudowne dziecko, bo debiutował mając zaledwie trzy lata (!) – Apolinary Kątski (1826-1879), który odnosił znaczące sukcesy na europejskich estradach koncertowych.

Dziś wśród najwybitniejszych polskich wiolinistów znajdujemy:
- Wandę Wiłkomirską (ur. 1929),
- mamy koncertującego po świecie, wybitnego propagatora polskiej muzyki, kipiącego ekspresją Krzysztofa Jakowicza (ur. 1939),
- mamy zachwycającą muzykalnością i wysoką zawsze temperaturą tonu Kaję Danczowską (ur. 1949),
- mamy imponującego wirtuozerią Konstantego Andrzeja Kulkę (ur. 1947),
- mamy specjalizującego się od lat w muzyce współczesnej Romana Lasockiego (ur. 1948),
- mamy mieszkających poza krajem dwóch solistów, kameralistów i koncertmistrzów słynnych berlińskich instytucji - Filharmonii i Deutsche Oper: Daniela Stabrawę (ur. 1955) oraz Tomasza Tomaszewskiego (ur. 1951),
- mamy w końcu najwybitniejszych przedstawicieli młodszego i średniego pokolenia, zwycięzców i laureatów wielu konkursów, w tym Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego: Agatę Szymczewską i Annę Marię Staśkiewicz, Bartłomieja Nizioła i Piotra Pławnera, jest też błyskotliwy Mariusz Patyra, jedyny polski zwycięzca Konkursu Paganiniego w Genui (2001).

Jesteście ciekawi co w polskiej wiolistyce wydarzyło się między XIX wiekiem, a XXI wiekiem? O tym m.in w opracowaniu Adama Rozlacha w serwisie edukacyjnym poświęconym skrzypcom, gdzie oprócz wyczerpującej lektury otrzymujecie pakiec wyszykanych materiałów dźwiękowych, m.in:

- Henryk Wieniawski: „Dudziarz" - mazurek D-dur op. 19 nr 2 (fragment)
Bronisław Gimpel - skrzypce, Władysław Szpilman - fortepian
nagrano 14.08.1960 w Warszawie; © 2005 Towarzystwo Muzyczne im. Henryka Wieniawskiego

- Fritz Kreisler: „Chiński tamburyn" op. 3 (fragment)
Bronisław Gimpel - skrzypce; Karol Gimpel - fortepian
nagrano w 1930 r. w Warszawie; © 2005 Towarzystwo Muzyczne im. Henryka Wieniawskiego

- Grażyna Bacewicz: Oberek nr 1 (fragment)
Grażyna Bacewicz - skrzypce, Kiejstut Bacewicz - fortepian
nagrano w 1952 r.; © 2005 Towarzystwo Muzyczne im. Henryka Wieniawskiego

- Henryk Wieniawski: Scherzo-Tarantella g-moll op. 16 (fragment)
Ida Haendel - skrzypce, Adela Kotowska - fortepian
nagrano w 1939 r.; © 2005 Towarzystwo Muzyczne im. Henryka Wieniawskiego

- Niccolò Paganini: Kaprys op. 1 nr 5 (fragment)
Bartłomiej Nizioł - skrzypce
nagrano w 1991 r. w Poznaniu; © 2005 Towarzystwo Muzyczne im. Henryka Wieniawskiego

Gorąco polecam!

fot. IMiT

drukuj
[^]